Krāslavas «Pīlādzītis» dalās savā darba pieredzē ar Latvijas pedagogiem

foto: kraslava.lv
foto: kraslava.lv

Kā informē Krāslavas novada portāls, 15. oktobrī Krāslavu apmeklēja 14 pedagogi un metodiķi no Rēzeknes novada. 

Pirmsskolas speciālistus interesēja Krāslavas novada PII “Pīlādzītis” darba  īpatnības divvalodības vidē. Ar savu īpašo pieeju bilingvālajā izglītībā „Pīlādzīša” skolotāji  jau pasen pazīstami ārpus mūsu novada. Iepriekšējos gados par to bija publikācijas laikrakstā „Izglītība un kultūra”, bet šogad tika stāstīts republikas  pirmsskolas izglītības speciālistu augusta seminārā Rīgā.

Kas padara „Pīlādzītis” bilingvālās izglītības pieredzi par unikālu Latvijas līmenī? Citos mazākumtautību bērnudārzos valsts  valodu  bērni apgūst kā atsevišķu mācību priekšmetu: speciālās nodarbībās ar bērniem nodarbojas latviešu valodas skolotāji, nodarbības tiek organizētas 2-5 reizes nedēļā pa 20-30 minūtēm. Visu pārējo laiku bērni mācās un sarunājas dzimtajā valodā. Kā atzīmē pirmsskolas skolotāji – šāda pieeja nevar nodrošināt latviešu valodas apguvi tādā līmenī, kā tas paredzēts pirmsskolas izglītības Vadlīnijās.

Bet Krāslavas novada PII “Pīlādzītis” mazākumtautību mācību programmas realizē, izmantojot divvalodu izglītības modeli: latviešu un krievu valodu lietojums 50%:50%; latviešu  valoda tiek izmantota kā mācību līdzeklis, nevis kā mācību priekšmets. Tas nozīmē, ka latviešu valodu bērni apgūst ļoti intensīvi: visās nodarbībās, ikdienā, pasākumos. Tieši tāda pieeja ir atzīta pasaulē kā efektīvākā metode otrās valodas apguvē agrā bērnībā.

„Pīlādzītis” bilingvālajās grupās strādā divi pedagogi : latviešu valodas nesējs, kurš vada visas nodarbības un komunicē ārpus nodarbībām ar bērniem tikai latviski; krievu valodas nesējs – kurš runā tikai krieviski.  Valodu robežas ir stingri noteiktas un saistītas ar konkrētu pedagogu. Skolotāju palīdzes runā divās valodās un maina saskarsmes valodu atbilstoši nepieciešamībai.  Svētku pasākumi notiek divās valodās vai tikai valsts valodā. Rezultātā iestādes bilingvālo grupu absolventi labā līmenī apgūst latviešu valodu, lasa un raksta abās valodās.

Pieredzes apmaiņas seminārā Rēzeknes skolotāji vēroja trīs atklātās nodarbības „Pīlādzītis” bilingvālajās grupās, iepazinās ar iestādi, noskatījās prezentācijas par divvalodīgas vides organizēšanu un darba īpatnībām, ieteicāmām metodēm otrās valodas apguvē bērnībā. Iestādes logopēde, latviešu valodas skolotāja un mūzikas skolotāja īsi pastāstīja par savu darba pieredzi ar cittautiešu bērniem. Rēzeknes skolotāji augsti novērtēja iestādes izstrādāto bērnu valodu attīstības diagnostikas metodiku.

Valoda ir ne tikai saskarsmes līdzeklis. Valoda ir kultūras fenomens, tā  ir  tautas vēstures un mentalitātes nesēja. Būsim savas valsts patrioti, leposimies ar latviešu valodu un darīsim visu iespējamo, lai Krāslavas mazākumtautību bērni brīvi runātu valsts valodā jau pirmsskolā!


Написать комментарий